advertentie:

Plus en min

Plus en min

Berichtdoor Bart71298 op za 19 sep 2009, 21:39

Ok, een weekje scooteren met de c20. Natuurlijk is 250 km niet echt heel veel, maar wellicht goed om wat min- en pluspunten te delen. Sommige heel klein, andere wat meer storend. Of enthousiast makend. In ieder geval persoonlijk, ymmv.

Minpunten

1. Handleiding is niet echt heel duidelijk, zeker niet op het punt van het opladen. Wat is het beste? Wat is de betekenis van de ledjes op de oplader? Bovendien zijn de km's in de NL handleiding (bij inrijden/servicebeurten) gewoon overgenomen van de mijlen in de orginele handleiding, dat geeft geen betrouwbaar beeld.

2. De rechter claxon knop heeft ook bij de 2500w variant een Booster-icoontje.

3. De oplader is best fors en het snoer kort. Fors is een nadeel want als je wat verder weg gaat, is het aan te raden de oplader mee te nemen.

4. Je kan niet opladen met gesloten zadelbak. Dat is buitenshuis lastig. Een kleine U-vormige uitsparing in de bak zou al een uitkomst zijn. Dit wil ik direct na verlopen garantietermijn verhelpen.

5. Het geluid van de richtingaanwijzer is niet te horen tijdens het rijden (ondanks het feit dat het rijden op het piepen van de remmen en kraken van de vering na verder stil is). Ook dit wil ik direct na verlopen garantietermijn verhelpen.

6. Niet specifiek voor deze c20, maar ik mis een tijdklokje. Die ga ik zsm toevoegen.

7. Hij is net iets te klein voor mij, ik ben 1,95m.

8. Afwerking is op punten wat slordig. Zo zit het Novox-embleem op het dashboard scheef en is verzekeringsplaat-lijst ietwat scheef en uit het midden vastgeschroefd. Dit ga ik tzt mooier maken.

9. Omslachtige methoden om de lampjes te vervangen, veelal moet het hele dashboard er eerst af.

10. Het handschoenenvakje is erg klein, een opbergvak over de hele breedte geeft veel meer gebruiksgemak.

Pluspunten

1. Een handleiding in het Nederlands. De orginele handleiding is in ludiek Engrish.

2. Service en nazorg van de leverancier is snel en goed.

3. De scooter is krachtig en snel.

4. Opladen gaat snel

5. De middenbok is erg mooi gemaakt en werkt licht. De scooter staat zeer stabiel!

6. De oplaadstekker/contact is een goede verbetering want robuust.

7. Bergruimte onder het zadel is nog verrassend groot.

8. Actieradius is zo'n 60km, en voor onze meeste ritten voldoende.

9. Een remlicht. Niet vanzelfsprekend op scooters, maar wel zo veilig. Sowieso is het dim- en grootlicht prima.

10. Mooi ontwerp. Het is gewoon een mooie scooter om te zien.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de lijstjes van andere gebruikers. :)
Bart71298
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Re: Plus en min

Berichtdoor Vincent op ma 21 sep 2009, 23:51

Beste Bart,

ik rij zelf een ander merk scooter, maar wil toch even reageren op je lijst. 2 'minpunten' zie ik zelf wat anders:

5: signaaltoon richtingaanwijzer: Deze was bij mijn scooter luid en duidelijk. Zo erg dat het zeer irritant was en ik de aandacht van iedereen trok, wanneer ik m'n knipperlicht aandeed. Gevolg: Ik gebruikte mijn richtingaanwijzers bijna niet. Nu onlangs het draadje doorgeknipt en gebruik weer met veel plezier (en van m'n medeweggebruikers) mijn knipperlichten. De fabrikant heeft op veler verzoek het nieuwe model dan ook zonder piepertje uitgerust. Bezint eer ge.....

9: Ook bij mij is een gedeelte van de verlichting zeer moeilijk toegangkelijk. Oplossing: Tegenwoordig zijn er in de goede automaterialenzaak vervangingslampjes (retrofit) in LED verkrijgbaar. Kosten een paar euro, geven net zo veel licht en gaan nooit meer kapot. Wanneer een lampje kapot is, gelijk alle lampjes op diezelfde plaats tegen LED uitwisselen en je hoeft er nooit meer naar om te kijken. Tevens verbruik je minder stroom en wordt je actieradius (vooral 's-avonds) iets langer.
Vincent
EVN forum Rookie
EVN forum Rookie

Berichtdoor Bart71298 op di 22 sep 2009, 11:32

Dank voor je reactie! De signaaltoon moet inderdaad ook weer niet te hard, nu is het een (te) beschaafd klikje. Ledlichtjes zijn een hele goeie tip, ook vanwege het verbruik! Ga ik zeker uitproberen.
Bart71298
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Berichtdoor erik1966 op wo 23 sep 2009, 17:01

Hoi Bart,

Ik overweeg zelf de aanschaf van deze scooter en ik ben 1,90 meter lang.
Je geeft aan dat hij iets te klein is voor je lengte, wat is precies te klein?
Kun je je benen niet goed kwijt of zit het gewoon niet lekker?

Heb je een 25 of 45 km/h uitvoering?

Met vriendelijke groet,
Erik1966
erik1966

Berichtdoor Bart71298 op wo 23 sep 2009, 20:19

Ik ben 1,95 en moet halverwege het zadel zitten. Omdat het zadel gevormd is en niet vlak, zit ik dan net op het randje. Dus vaak zit ik dan maar helemaal achterop, maar dan heb je niet alleen bekijks vanwege de mooie scooter. :lol: De reden van het naar achteren zitten zijn de knieën, die zitten anders het stuur net in de weg wat erg gevaarlijk is bij bochten. Als er iemand achterop meegaat, zit ik vervolgens zeer wijdbeens om het stuur te ontwijken. Zie verder de opmerking over bekijks.

Maar dit is erg persoonlijk, je bent ten eerste 5 cm kleiner en verhoudingen benen/lichaam hoeft voorts niet hetzelfde te zijn. Kortom: ik kan je alleen maar aanraden om een proefritje te maken. Of huur er gewoon eentje op het station. Het zou jammer zijn als je >2000 euro uitgeeft en vervolgens zit het niet goed. Ik heb makkelijk praten aangezien deze 25 km scooter mij niets kostte, dan neem je dit soort dingen uiteraard voor lief.

Als het past, qua benen en centjes, zou ik zeggen: doen! Het is een prachtig apparaat.
Bart71298
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Berichtdoor ecolex op do 24 sep 2009, 23:06

Beste Bart.

Je plus- en minpunten gelezen.

Zelf heb ik de C 20 nu ca. 4 maanden en ruim 2000 km gereden, de scooter bevalt me heel goed en maakt over het algemeen waar wat ik ervan verwachtte.
Ik ben het niet met alle opgesomde minpunten eens, alle scooters, ook de benzine-uitvoeringen hebben wel iets wat eventueel beter had gekund.

-Het piepen van de remmen en kraken van de vering gaat waarschijnlijk al vanzelf over voordat je garantieperiode is afgelopen.

-Het laden van de accu's is een eenvoudig verhaal, leer jezelf om na elke rit, hoe kort ook, de accu's te laden, diep ontladen mag best wel eens een keer maar dan ook direct weer aan de lader en niet bijv. een paar dagen leeg laten staan.
Als je het zadel laat zakken zonder dit in het slot te duwen als je oplaadt moet dit geen probleem zijn, je spulletjes blijven dan mooi droog, de lader zelf moet je nooit in de afgesloten buddybak laten werken, hij moet zijn warmte kwijt kunnen

-De acculader vind ik niet echt heel groot, deze gaat heel makkelijk mee in de buddybak (wikkel hem in bijv. een oude handdoek om te veel schokken te vermijden).
Als het mooi weer is rijd ik regelmatig van Delft heerlijk langs de Vliet naar mijn werk te Leiden (31 km.) en dan neem ik de lader mee voor de terugweg, maar ook nog een regenjack en nog wat andere spullen, allemaal onder het zadel.
Overigens betekenen de ledjes op de lader niet meer dan een indicatie voor de stand van oplading, je zult wel opgemerkt hebben dat de eerste 3 groene ledjes er vrij snel zijn (ca. 60 pct), het 4e groene ledje en uiteindelijk de rode knipperaar geven aan dat de accu bijna vol is, vooral het rode ledje (de laatste procentjes) blijft lang branden en vervolgens knipperen, vergelijk het maar met een opgepompte band waar nog het laatste beetje lucht (stroom) wordt bijgeperst totdat hij goed op spanning is, daarna springt ook het rode ledje op groen en is de oplading klaar, schakel dan wel de lader uit want hij blijft stroom gebruiken en dat is natuurlijk zonde.
De acuuladers van veel andere e-scooters zijn veel groter, er zitten echt bakbeesten bij.

-De lampjes vervangen heb ik nog niet hoeven doen maar dat valt m.i. wel mee, op dit forum wordt uitgelegd hoe je de koplamp kunt vervangen, achterlichten moeten geen probleem zijn, het idee van Vincent om tzt. de lampen te vervangen door LED-lampjes vind ik een hele goeie.

-Ik kan me voorstellen dat met jouw lengte de scooter een beetje krap is, ikzelf ben 1.83 m. lang en pas er precies goed op

-Er zijn veel verschillende "merken" e-scooters op de markt, vaak gebaseerd op hetzelfde model (waarschijnlijk een hele grote Chinese fabriek die voor al die "merken" een model uitspuugt).
De Novox C20, de IO Florenz, de Quick en zo kan ik nog even doorgaan, allemaal hetzelfde model, het verschil zit in het motorvermogen en in de kwaliteitszorg en controle van de betreffende importeur/leverancier en de service die hij verstrekt aan de klant en dan komt de Novox C20 er m.i. heel goed uit

Groet, Ecolex
ecolex
EVN forum Corporal
EVN forum Corporal

Berichtdoor Bart71298 op ma 28 sep 2009, 09:19

Ecolex, voor je reactie. Wel grappig dat iedereen op de minpunten doorgaat, terwijl er toch ook 10 pluspunten stonden. :D

Ik heb geen enkele ervaring met scooters in het algemeen, ben 41 en heb nooit brommer/scooter/motor gereden totdat mijn vriendin dit geweldige apparaat won. Ik kan dus niet vergelijken met iets anders, ik wist bijv. niet dat er zelden een tijdklokje op een scooter zit of dat andere laders nog veel groter zijn. Handdoek erom is overigens ook een goed idee, ik heb de lader nu in een wat dikkere toilettasje van de HEMA, beschermt prima. Wel valt op dat de eerste minuut het ventilatortje aanloopt en dan pas goed draait, deed 'ie niet in het begin dus ik vrees dat er een schokje teveel is geweest.

Wat piepen hebben jij en de importeur gelijk gekregen, we zitten nu tegen de 500 km en het piepen is bijna weg. Het kraken van de vering is ook minder geworden. Hij is nu bij het rijden bijna helemaal stil.

Wat je beschrijft van het laden klopt, dat laatste deel duurt het langst en dat had ik ook teruggelezen op een website van een Belgische dealer van de C20. Blijft jammer dat dit belangrijke deel niet gewoon duidelijk in de handleiding staat, evenals het vervangen van lampjes.

Overigens, dit is die fabriek waar jij het over hebt:

Afbeelding Afbeelding

En het klopt dat de verdere afwerking door de importeur een groot verschil maakt, denk bijv. aan de geheel nieuw aangebrachte robuuste stekker/contact en de zelf ontwikkelde standaard. Dat maakt natuurlijk echt uit. Daarom zijn het de details die opvallen, waarschijnlijk.

Verder niets dan lof over de scooter. Ik ben een verstokte automobilist en had nooit gedacht dat scooteren zo leuk kon zijn! :lol:
Bart71298
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Berichtdoor SimonLeBon op di 29 sep 2009, 20:13

Bart71298 schreef:Overigens, dit is die fabriek waar jij het over hebt:

Afbeelding Afbeelding

En het klopt dat de verdere afwerking door de importeur een groot verschil maakt, denk bijv. aan de geheel nieuw aangebrachte robuuste stekker/contact en de zelf ontwikkelde standaard. Dat maakt natuurlijk echt uit. Daarom zijn het de details die opvallen, waarschijnlijk.

Verder niets dan lof over de scooter. Ik ben een verstokte automobilist en had nooit gedacht dat scooteren zo leuk kon zijn! :lol:

Ik zit een beetje in dezelfde situatie, had weinig ervaring met scooters (zo af en toe eens een huren op vakantie), maar in een scooteren is inderdaad echt leuk. 't Is ook lekker vlot en praktisch in een stedelijk gebied. Ik heb ook een van onze twee auto's de deur uit gegooid en heb nu twee electrische scooters, een brom- en een snormodel, beide van Qwic.

Een van de grootste fabrieken is Ghuangzhou Tianma Group

En dit de EEC-modellen:
Afbeelding

Zelf heb ik nu de EEC1 (Qwic Emoto 80b) en de EEC2 (Emoto 88), beide tweedehands gekocht.

Volgens mij wordt er hier in Nederland weinig verder afgewerkt, de importeurs bepalen de details van de uitvoering bij de fabrikant, die ze compleet afgemonteerd levert. Sommige importeurs doen inderdaad nog wat kleine modificaties, maar de meeste laten dit in China doen, simpelweg omdat de arbeid daar een stuk goedkoper is.
Qwic Emoto 88, SLA 19Ah
Qwic Emoto 80b, LiFePo4 48V/20Ah
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Bart71298 op za 03 okt 2009, 22:20

Inmiddels is de C20 wat aangepast zodat de C20 (nog) beter past bij onze wensen. Besteld:

1. Bagage-rekje, koffer, chromen kentekenhouder en ruitje bij WestBike
2. Motorklokje bij MotoZoom Afbeelding
3. Retro koffer bij Van der Ham Afbeelding

Twee koffers? Ja, want de eerst aangeschafte is zwart en past uiteindelijk niet in het plaatje. Verder prima ding, dus die gaat in de verkoop. Het chromen houdertje komt nog. En ik ben nog op zoek naar een goede oplossing voor voetensteuntjes voor mijn dochter van vier. De nieuwe koffer is alvast een prachtige rugleuning voor haar.

Vandaag heb ik een en ander bij elkaar gezet, dit zijn alvast wat plaatjes. Op het eerste plaatje zoals hij er uit zag bij de prijsuitreiking (we hebben 'm gewonnen), de rest zoals hij nu is. En ja, dat is een mooie chromen radioantenne op de koffer. En nee, die is niet functioneel maar zuiver voor het beeld. :D Klik op de plaatjes voor een grotere foto.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Rest volgt later.
Bart71298
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Minpunt opgelost: klokje

Berichtdoor Bart71298 op zo 04 okt 2009, 19:44

Afbeelding

1. Bestel een klokje plus houder van MotoDetail, bijv. bij MotoZoom. Ze zijn er in vier kleuren. Ik koos voor zwart (niet te opvallend op het dashboard) en met een witte plaat ivm afleesbaarheid als het wat donkerder is. Verder heb je bij voorkeur nog een ijzeren stripje of plaatje nodig, hoeft niet. En een rubber ringetje.

2. Verwijder de twee velcro rondjes van de onderkant van het klokje, die heb je niet nodig.

3. Verwijder voorzichtig het Novox merkje op het dashboard, bijv. met een mesje. Bewaar het eventueel als je de scooter later weer orgineel wilt maken.

4. Onder het rondje treft je twee kleine gaatjes aan, die kan je niet gebruiken. Boor een nieuw gaatje precies in het midden, diameter 5mm.

5. Open het dashboard (zie daarvoor de stappen bij het vervangen van een lichtje).

6. Draai de bout los aan de onderkant van de houder van het klokje. Je gebruikt alleen de houder en de bout. Het deel wat aan het stuur hoort, leg je terzijde.

7. Boor een gaatje in het plaatje/stripje. Dit is je anker zodat het klokje niet te makkelijk eraf gesloopt kan worden. Boutje door het gaatje en door het gaatje in het dashboard. Aan de bovenkant eerst het rubber ringetje (tegen doorsiepelen van vocht in je dashboard) en dan de onderste ring van de houder erop. Vastdraaien en zorgen dat de ronde verdieping precies eronder valt.

8. Als alles steving vast zit: bescherming bij knopje van het klokje weghalen (dan gaat hij lopen) en even gelijk zetten. Daarna voorzichtig recht in het houdertje leggen en de bovenkant van de houder erop schroeven. Je kan hem makkelijk recht houden met een stukje plakband.

9. Dashboard weer dicht maken.
Bart71298
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Volgende

Keer terug naar Merk: Novox