De prijzen zijn eindelijk fors gedaald en er zijn weer mooie initiatieven (zie bijv http://www.wijwillenzon.nl). Oorspronkelijk zou de btw op panelen naar 6% gaan, maar dat bleek lastig te verwezenlijken. In plaats daarvan is er nu tijdelijk een subsidie (*zucht*) van 15% op de aanschaf van pv-systemen. 1 oktober gaat de btw omhoog naar 21%. Voor 1 oktober kun je dus nog net even 2% extra meepakken.
De opbrengst is afhankelijk van de oriëntatie t.o.v. het zuiden (azimuth) en de helling waaronder het paneel geplaatst is. 30graden is de optimale hoek, maar to.v. een vlak paneel of een paneel onder 60 graden geplaatst scheelt dit 10%. Er zwerft op internet een stralingsdiagram rond, maar dit diagram is niet helemaal correct. Zie dit artikel.
Ook kan je op dezelfde website de landelijke jaaropbrengst van een vijftal 1000Wp installaties in Nederland vinden. -LINK-
Hieruit kun je afleiden, dat wanneer je een gunstige ligging hebt, je gemiddelde jaaropbrengst in kWh boven de 90% van het Wp vermogen ligt. Is de ligging minder gunstig, dan is 80-85% haalbaar. Dat wil dus zeggen dat voor elke 1000Wp er jaarlijks 850kWh door de installatie geleverd wordt. Dan weer een beetje terugrekenen naar de scooter: bij een verbruik 35Wh/km is dat dus 24.285 km
Het trieste nieuws waar ik me eigenlijk voor schaam is dat er in 2011 slechts 20MWp aan PV-panelen in Nederland geplaatst is. IMO is de boosdoener de burocratische SDE-regeling en de politieke willekeur. Het zwabberende beleid van de overheid, die elk jaar de regelingen wijzigt. Banken geven hierdoor moeilijk krediet. Daardoor moeten de leveranciers van PVsystemen erg flexibel zijn, willen ze hun hoofd boven water houden. Er is zelfs een moment geweest dat je bij kleinere installaties (650Wp) meer geld kwijt was aan meterhuur dan dat de opbrengst van de panelen. Steeds meer mensen doen het dan ook zonder subsidie.
Onze ooster- en zuiderburen hebben het heel anders aangepakt; met als resultaat heel wat meer geplaatste systemen. In België is er bijvoorbeeld in 2011 550MWp geïnstalleerd, Duitsland 7.500MWp en Italië: 9.000MWp. -LINK- (lees ook even het commentaar, waaruit blijkt dat de cijfers niet helemaal kloppen.)
Maar gelukkig is het nu eindelijk rendabel om je dak vol te leggen met zonnepanelen. Terugverdientijd ligt op ca 7-9 jaar, wat imo een overzichtelijke periode is. Als de prijzen nu nog zouden halveren (<75 cent per Wp), dan is het voor mij zelfs rendabel om het NO georiënteerde dakvlak vol te leggen.
Dan nog het salderen. Is je verbruik hoger dan de opbrengst, dan is er weinig aan de hand en wordt dit verrekend. Is je jaaropbrengst hoger dan je verbruik, dan betalen de meeste energiebedrijven je 6 a 7 cent per kWh voor de teruggeleverde stroom. Is je verbruik lager, dan betaal je het normale tarief (22 a 23 cent per kWh). Greenchoice is de meest 'teruglevervriendelijke' energieleverancier.
Dan heb ik nog wel één rant: Grootverbruikers van electriciteit betalen verhoudingsgewijs minder energiebelasting;
De energiebelasting is gestaffeld: voor verbruik tot 10.000 kWh betaalt u (tarieven 2012) €0,1140 per kWh, voor verbruik van 10.000-50.000 kWh €0,0415 per kWh en alles boven de 50.000kWh slechts €0,0111.
Zelf heb ik nu panelen besteld (3120Wp), zijn er hier meer mensen met (interesse voor) zonnepanelen?