advertentie:

OFF TOPIC: Zonnepanelen

Hier kunnen tips, vragen en oplossingen geplaatst worden die voor vrijwel elke scooter gelden.

OFF TOPIC: Zonnepanelen

Berichtdoor SimonLeBon op di 05 jun 2012, 21:16

Ik weet dat het eigenlijk niet in dit forum thuis hoort, maar het is een gunstig moment om een set zonnepanelen op je dak te (laten) plaatsen.

De prijzen zijn eindelijk fors gedaald en er zijn weer mooie initiatieven (zie bijv http://www.wijwillenzon.nl). Oorspronkelijk zou de btw op panelen naar 6% gaan, maar dat bleek lastig te verwezenlijken. In plaats daarvan is er nu tijdelijk een subsidie (*zucht*) van 15% op de aanschaf van pv-systemen. 1 oktober gaat de btw omhoog naar 21%. Voor 1 oktober kun je dus nog net even 2% extra meepakken.

De opbrengst is afhankelijk van de oriëntatie t.o.v. het zuiden (azimuth) en de helling waaronder het paneel geplaatst is. 30graden is de optimale hoek, maar to.v. een vlak paneel of een paneel onder 60 graden geplaatst scheelt dit 10%. Er zwerft op internet een stralingsdiagram rond, maar dit diagram is niet helemaal correct. Zie dit artikel.

Ook kan je op dezelfde website de landelijke jaaropbrengst van een vijftal 1000Wp installaties in Nederland vinden. -LINK-

Hieruit kun je afleiden, dat wanneer je een gunstige ligging hebt, je gemiddelde jaaropbrengst in kWh boven de 90% van het Wp vermogen ligt. Is de ligging minder gunstig, dan is 80-85% haalbaar. Dat wil dus zeggen dat voor elke 1000Wp er jaarlijks 850kWh door de installatie geleverd wordt. Dan weer een beetje terugrekenen naar de scooter: bij een verbruik 35Wh/km is dat dus 24.285 km :P

Het trieste nieuws waar ik me eigenlijk voor schaam is dat er in 2011 slechts 20MWp aan PV-panelen in Nederland geplaatst is. IMO is de boosdoener de burocratische SDE-regeling en de politieke willekeur. Het zwabberende beleid van de overheid, die elk jaar de regelingen wijzigt. Banken geven hierdoor moeilijk krediet. Daardoor moeten de leveranciers van PVsystemen erg flexibel zijn, willen ze hun hoofd boven water houden. Er is zelfs een moment geweest dat je bij kleinere installaties (650Wp) meer geld kwijt was aan meterhuur dan dat de opbrengst van de panelen. Steeds meer mensen doen het dan ook zonder subsidie.

Onze ooster- en zuiderburen hebben het heel anders aangepakt; met als resultaat heel wat meer geplaatste systemen. In België is er bijvoorbeeld in 2011 550MWp geïnstalleerd, Duitsland 7.500MWp en Italië: 9.000MWp. -LINK- (lees ook even het commentaar, waaruit blijkt dat de cijfers niet helemaal kloppen.)

Maar gelukkig is het nu eindelijk rendabel om je dak vol te leggen met zonnepanelen. Terugverdientijd ligt op ca 7-9 jaar, wat imo een overzichtelijke periode is. Als de prijzen nu nog zouden halveren (<75 cent per Wp), dan is het voor mij zelfs rendabel om het NO georiënteerde dakvlak vol te leggen.

Dan nog het salderen. Is je verbruik hoger dan de opbrengst, dan is er weinig aan de hand en wordt dit verrekend. Is je jaaropbrengst hoger dan je verbruik, dan betalen de meeste energiebedrijven je 6 a 7 cent per kWh voor de teruggeleverde stroom. Is je verbruik lager, dan betaal je het normale tarief (22 a 23 cent per kWh). Greenchoice is de meest 'teruglevervriendelijke' energieleverancier.

Dan heb ik nog wel één rant: Grootverbruikers van electriciteit betalen verhoudingsgewijs minder energiebelasting;
De energiebelasting is gestaffeld: voor verbruik tot 10.000 kWh betaalt u (tarieven 2012) €0,1140 per kWh, voor verbruik van 10.000-50.000 kWh €0,0415 per kWh en alles boven de 50.000kWh slechts €0,0111.

Zelf heb ik nu panelen besteld (3120Wp), zijn er hier meer mensen met (interesse voor) zonnepanelen?
Qwic Emoto 88, SLA 19Ah
Qwic Emoto 80b, LiFePo4 48V/20Ah
SimonLeBon
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Re: OFF TOPIC: Zonnepanelen

Berichtdoor dutchlincoln op di 05 jun 2012, 21:35

Ja, ik ben er al een tijdje mee bezig, maar er zouden toch panelen komen met een veel hoger rendement?
Wat heb je nu (per wp?) betaald als ik vragen mag?
dutchlincoln
EVN Forum Admiral
EVN Forum Admiral

Berichtdoor djjr1982 op wo 06 jun 2012, 09:04

Ik ben wel bezig met een paneel op de volkstuin maar dat is alleen voor een beregening- en drainage pomp.
En daar is geen 230V dus moet ik accu's gebruiken. Krijg binnenkort een 50wp paneel.
accu's laadregelaar en 230v omvormer heb ik al.

Voor op het huis wil ik ze ook wel maar heb niet echt een gunstig dak. Alleen op het oosten en westen.
Het opvolgen van mijn adviezen is volledig voor eigen risico.
Xinling TXD1500
Cube Analog 29 2WD CST rear hub @750W Golden motor front hub @750W, accu 50V 25Ah Triangle pack
http://www.bestemotorolie.nl
djjr1982
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor fivari op wo 06 jun 2012, 09:09

De situatie is helemaal anders in België. Daar was de beslissing om zonnepanelen te plaatsen een no brainer. De opbrengst was duidelijk en gegarandeerd. Ondertussen zijn zowat alle subsidies weggevallen, garandeert men nog 90€ voor 1000 kWh productie en wil men bovendien aan alle bezitters van zonnepanelen een vergoeding vragen voor het dubbele gebruik van de netwerkinfrastructuur (wat eigenlijk logisch is).
De subsidie bestond uit een overdreven hoge vergoeding voor de opbrengst in de vorm van groenestroomcertificaten en een recuperatie van de investering van 40% ! belasting, een premie van 500€ van de gemeente.
Toen ikzelf bestelde 3,9€ per Wp kreeg je nog 450€ per 1000 kWh geproduceerd (dus ook als je die zelf verbruikt). Toen ze geplaatst werden, was dat nog 350€. Ik werd daarvoor mooi gecompenseerd door de firma. De netto-kostprijs bedraagt voor mij, rekening houdende met recuperatie via belastingen, premie, compensatie 9462€ voor 6075 Wp. Prijs van de offerte, dus zonder compensaties bedraagt 17560 of 2,9€/Wp.
Bovendien ontvang ik gemiddeld 6 x jaar 350€ en dek ik mijn volledig elektrisch verbruik. Terugverdientijd: minder dan 4 jaar.
Ter info: opbrengst 2011: 6575 kWh voor een geïnstalleerd vermogen van 6075Wp. Orientatie bijna perfect zuid, hellingshoek 30° gelegen nabij Leuven in het centrum van België. Op een zonnige zomerdag produceer ik 40 kWh, genoeg voor 1000 km e-scooterplezier
3 Scooters 1500W:
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V30Ah + zelfgemaakt LiPo pack 2s33p 7,2V50Ah (04/2013)
    1 zelf omgebouwd naar LiFePO4 48V40 Ah (05/2012)
    1 die gebruikt wordt voor wisselstukken
fivari
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor Monstarr op wo 06 jun 2012, 09:22

Ik was toevallig verleden week voor een 600Wp setje aan het kijken. Zo kun je leuk beginnen aan PV zonder een grote investering te hoeven doen. 600Wp is het maximale aan pv productievermogen wat je op een bestaande 'gebruikte' groep mag plaatsen. Alles erboven dient op een 'dedicated' groep te komen.

Het dak van mijn schuur is een meter of 2,5m hoog maar relatief makkelijk toegankelijk vanaf het pad achter de tuin. Hier komt echter het setje tzt te liggen. Ik moet nog kijken waarop ik ze ga plaatsen, waarschijnlijk aluminium beugels.

Iemand tips om ze goed te beveiligen? Je hoort hier en daar namelijk wel eens van panelendiefstal.
Novox C20
Lyen 12FET controller
Monstarr
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Berichtdoor TwoStick op wo 06 jun 2012, 12:03

Hoi Simon,

Ja ik wil het eigenlijk ook wel heel graag.
Welke converter ga je gebruiken? Rendement van dit apparaat is natuurlijk ook van belang. Hij moet de zonnepanelen goed in het MPP (maximum power point) houden, anders heb je geen optimale opbrengst.
Mpp-regelaars zijn denk ik wat duurder, zeker als jij kijkt naar de Mpp-accu laders.
Emoto 87 omgebouwd met 52V/30Ah LiFePo4 en 50A controller
TwoStick
EVN Forum Hero
EVN Forum Hero

Berichtdoor knarf op wo 06 jun 2012, 19:15

ik heb sinds dec 2010 3 panelen (210wp) en drie maanden geleden heb ik er nog 3 bij gezet (230wp)
de eerste 3 leverden tot op vandaag exact 853KW en het andere setje nu al 237kw (ik heb er opbrengstmeters bij aangeschaft)
ik heb ze met subsidie van de gemeente kunnen aanschaffen en de zespanelen inclusief platdak stellage kostte me euro 2000,- mijn elektriciteits verbruik is 22%lager dan voorheen en mijn oude draaistroommeter draait regelmatig achteruit...dus mijn opbrengst wodt 1 op 1 verrekend met Greenchoice....dus ik doe goede zaken ook op dit gebied (n.b. met scooter inmiddels door de 16.000km op de teller)
knarf
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Berichtdoor speijck op vr 08 jun 2012, 19:36

Ben ook van plan binnenkort een 585 Wp set van "wij willen zon" aan te schaffen.
Waar vraag je die 15% subsidie aan, bij de gemeente?
speijck
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Berichtdoor knarf op vr 08 jun 2012, 19:51

hier waren dat in 2010 en 2011 speciale actiedagen waar je op basis van wie het eerst komt in kon schrijven en was er voor een bepaald totaal bedrag per gemeente per huishouden subsidie (eerste keer euro 1000,- en de tweede keer euro 700,- voor een set van drie panelen (eerste keer dus panelen van 210wp en tweede keer 230wp) en omdat de prijzen ondertussen gedaald waren betaalde ik beide keren zelf euro 1000,- voor een complete set (zelf montage) voor op plat dak...en dat is gewoon installeren en vervolgens 'plug and play'
ik zou zeggen bel je gemeente of kijk op hun website of ze nog subside verstrekken en wanneer/hoe je hiervoor kunt intekenen...daarnaast zijn er soms ook gewoon acties die eventueel zonder subsidie al gunstig zijn...enfin even goed zoeken dus
knarf
EVN Forum Vice-admiral
EVN Forum Vice-admiral

Berichtdoor speijck op vr 08 jun 2012, 20:55

Bedankt voor supersnelle reactie.
Heb gezocht op website gemeente. Zag een heleboel bomen maar geen bos meer.
Uiteindelijk via via bij het bericht uitgekomen waar Simon LeBon het waarschijnlijk over had:
http://www.energiesprongsneek.nl/actuee ... nelen.html

Het wachten is dus op een uitvoeringsregeling en aangezien het 1 juli ingaat zal dat snel moeten komen.

585Wp zonnepanelen voor op plat dak: circa 1000 euro, bij "wij willen zon" zonder subsidie vind ik zowiezo al niet duur. Ook plug and play (alleen wat montagewerk)
Ben overigens wel blij dat ik ze nu nog niet op het dak heb, met deze storm.
speijck
EVN Forum Major
EVN Forum Major

Volgende

Keer terug naar Algemeen